Recenze - Hororland: Procitnutí

•          Autor: Petr Kopl
  •          Ilustrátor: Petr Kopl
  •          Počet stran: 128
  •          Nakladatelství: Fragment
  •          Vazba: brožovaná
  •          Rok vydání: 2012

Anotace: Martin Lafetka donedávna patřil k těm nebohým náctiletým, kteří se chtějí za každou cenu odlišovat od okolí. Snad by raději zemřel, jen aby byl zajímavý. Ale pozor na přání…! Když se probudíte v márnici se znamením věčnosti na hrudi a duchové začnou vstávat z hrobů, tajemné síly světa živých i mrtvých se budou přetahovat o vaši duši, dali byste cokoli za to, abyste aspoň chvíli byli zase normální. To je však jen začátek… Martinovy pravé schopnosti se brzy projeví.

Obálka: Hororland – Procitnutí má nejen zajímavou obálku, ale i formát. Komiksový příběh má pěkně rozvržené písmo a barevné ztvárnění působí alespoň na mě moc dobře.

Autor Procitnutí - Petr Kopl s epizodním komiksem Morgavsa & Morgana (vychází ve Čtyřlístku)

Proč jsem si knihu vybrala: Už od dětství mám ráda komiksy. Kdo by neměl rád legendární Čtyřlístek? V poslední době jsem si oblíbila i mangu, takže jsem celkem otevřená kresleným knížkám. Oceňuji rychlost, za jakou se dají přečíst (taky máte pořád málo času?). Proto jsem příliš neváhala při výběru této knížky.

Tumblr_mgojglgcjs1r2jn67o1_500_large
Děj: Martin Lafetka je středoškolák, který si nepřipadá ničím zajímavý. Má celkem pohodové rodiče, rád čte knížky a chodí do divadla.  Místo, kde se necítí dobře je škola. Svým spolužákům nepřipadá zajímavý, nezapadá do žádné party a je jenom podivín se zvláštním jménem. A přitom Martin by si přál být někým výjimečným. Všechno se změní ve chvíli, kdy se Martin dostane do sporu s Petrem Březinou – školní fotbalovou hvězdou. Petr se mu vysmívá za čtení knih a Martin si to nenechá líbit. Sebere mu mobil, což Petra příšerně rozčílí a začne ho pronásledovat. Při pronásledování Martin záhadně zmizí, nejsou po něm žádné stopy a pak zjišťujeme, že je mrtvý.

Martin se probudí v márnici s podivným znamením. Spolu s ním je v márnici duch, který mu vysvětlí, že se může stát Vzkříšencem. Martin zprvu nechápe, ale nakonec nabídku přijímá. Dozvídá se, že zvláštní tetování je znamení věčnosti, které ho pověřuje velice neobvyklým posláním. Martin bude pomáhat duchům! Konečně se vymyká všem vrstevníkům, ale až zjistí, co jeho poslání znamená, bude si přát být alespoň trochu normální.

Tumblr_mhmfn59ofj1rprmv8o1_400_largeHodnocení:  Protože je Procitnutí komiks, nejprve bych zhodnotila kresbu. Hned je poznat, že autor má s ilustracemi bohaté zkušenosti. Specifický styl komiksu – cartooning se hodí pro tento příběh. Nejvýraznější se mi zdály obrázky laděné do modro-černé. Komiks postupně přechází do různých barevných odstínů, takže i díky tomu výborně poznáváme, jaká část příběhu se právě odehrává.

S dějem je to trochu problematičtější. I když se autor od první stránky všemožně snaží navodit děsivost a hororovou atmosféru, na mě to moc nezabírá. Nejvíc jsem si paradoxně užila „obyčejné scény“, kdy je Martin ve škole, doma a v divadle. Popisy Martinových spolužáků mě opravdu pobavily, jako bych viděla vlastní třídu z gymplu. Horové scény mě moc nezaujaly. Zvláštně pojatý konec na mě působil „nedodělaně“, a proto trochu snižuji hodnocení.

Komiks je určený pro čtenáře od 15 let (podle mě to v pohodě zvládnou i mladší).

Ukázka: „Díky Shakespearovi jsem přišel na to, jak rozeznat dobrou literaturu od tý průměrný. Je to jednoduchý: V tý obyčejný se dovíš všechno o hrdinovi, kterej ten příběh prožívá. Ale v tý opravdu dobrý literatuře se dovíš něco o sobě.“

·         CZ obálka: 80 %
·         Děj: 70 %

Tumblr_ly7voucyq01r67w2xo1_500_largeCelkový dojem:  75 %